Színházban voltunk - szépet láttunk. De mondja el helyettünk a kritikus, jobban ért hozzá:

Fehér Elephánt:

ÁLMODOZÓK - rendező: Dicső Dániel - Thália Arizona Stúdió

Divatja van immár a híres filmek  színpadra plántálásának, de ritkán sikerülnek. Mert a Lars von Trier-i  Dogville és a Manderlay eleve színházszerű,  míg pl.  Bergman Personájából legfeljebb a szöveg marad, a filmművészet meghatározó elemei: az arcok, az atmoszféra, a kép nélkül. Szerencsére Bertolucci opusza könnyedebb: az adaptálók elhagyták a párizsi 68' és a szexuális forradalom közhelyeit,  a történetet a nagypolgári otthonba izolálva, időtlenné általánosították.  A pállott-rózsaszín falakon reliefszerűen sorjáznak  a gyerekkor tárgyi emlékei,  Kentaur háromosztatú díszletének centrumában egy kehelyszerű alakzat rejti a nappalit, átlátszóságával enyhítve az ott zajló aktusok extremitását.

Semmi meglepő nincs  az iker-szerelemben,  a szoros szimbiózisban felnövők kötődése nem egy esetben tartósabb, erősebb bármilyen későbbi kapcsolatnál.  A mi testvér-párunk filmzabáló filmőrült, az ő közös nyelvük az archív kincsek ismerete,  saját életük helyett az emlékezetes nagyjeleneteket játsszák.  Haumann Máté szikár cinizmusával felnőttebbnek tűnik, ő irányítja a talányos játékokat, kitűnően ábrázolja a fölényből a féltékenységbe vezető diszharmóniát. Fehér bőr,  fekete szemek,  duzzadó vörös ajkak:  Böcker Titanilla fekete-fehér-vörös ruháiban,  melyek vadak, különcök és mégis arisztokratikusak, Danis Lídia karizmatikus szépsége, feszült figyelmet keltve sugározza be a színpadot. Nagyszerű a konyhajelenetben, a később bonyolódó viszonylatok ziláltságában is jól megtalálja a helyét.
A dramatizálás kényes munkáját Baráthy György találékony tömörítéssel, a dialógusok korrekt kimunkálásával végezte el.  Sikerrel kerülte el a melodrámai kísértéseket, külön köszönet a befejezésért, mikor a testvérek,  visszalépve a megszokott régibe, áhítattal bámulják
a házimoziban hajdani önmagukat.  Talán a második rész lehetne kurtább, talán szünet nélkül jobban maradna a hevület,  ezzel együtt Dicső Dániel meglepő tempóérzékkel görgeti a cselekményt, pontosan értelmezi a szituációkat,  kiválóan vezeti színészeit, hangsúlyt képes adni a legjelentéktelenebbnek félmondatnak is.  A forgó falra vetített régi filmkockák, a színváltások, az aláfestő és átkötő zenék is rendezői erényeit bizonyítják.  A Bolero fokozása után, a fináléban vágytunk Nino Rota bohóc-zenéjének teljességére: végig szóljon, hiszen nem a ritmusa hívja elő tapsunkat, igenis sírjon bennünk végestelen végig, amíg az utolsó dob-ütések hangja a távolba nem enyészik...
A debütáló rendező  nemcsak új darabot alkotott,  de egy ismeretlen ifjúra bízta a középpontban álló, Amerikából jött Matthew szerepét, akinek színpadi létezése egymagában létfontosságú eseménnyé avatja a produkciót. Éppen csak hogy maturált, nyitottságában tündérien naív proto-felnőtt, szintén mozibolond, egyéb kíváncsiságait fenséges nyugalom mögé rejti, megfigyel, eltanul és a végén dönteni is képes már.  Szamosi DonátH, (igen! nagy "H"-val...), tökéletesen rajzolja meg a személyiség fejlődésvonalát, hibátlanul artikulál, természetes közvetlenséggel, érzékeny fantáziával nem megcsinálja:  káprázatos hitelességgel éli fantasztikus figuráját.  Mozdulatlan arca is titkokat takar, ritka mosolya villanófény, szemében ábránd és tudatosság egyszerre tükröződik. Felfedezése a tehetség új kontinensét ígéri, apollói fizikumát látva, Michelangelo összetörné a Dávidot...
Új Arizona Stúdiójába  a Thália Színház értő merészséggel találta meg egy friss csapat, egyből az érdeklődés reflektorfényébe kerülő alkotását.